Sunday, March 27, 2016

Check Darah - BP, Kolestrol and Sugar

Hehe.. semangat la nak ber GC Tea but barang tak sampai2 lagi haishh.. ini kalu aku sendiri kena jadi agen pasnih hehe :P

Tapi in the meantime kena check la if ok ke idak ngan aku.. aku ni slalu jugak try2 benda2 diet nih as below.. tapi banyak tak menjadi.. tak rasi kut.. cam Herbalife.. beli dalam 2.5K terus jadi ahli, minum sobotol dua jek.. tak larat ambe makan liquid, but don't get me wrong.. ade kenalan menjadik jek.. dari 80 plus turun 60.. perghh salute.

Nona Raguy.. haaa yg ni pun menjadik.. yg Phytonatal.. but aku nih mmg tak istiqomah
Atkins - menjadik jugak.. dari 85 sampai pernah aku turun 78.. tapi tu ler, karbo memang menggamit-gamit aku nih hehe..
Lepas tu ada beli dengan kazen.. tak ingat dah nama tapi dalam 500 jugak.. tahan telan sekotak jek.. geli gleeman tekan nak telan dia ala2 jelly hijau tu...

So.. dah alang2 aku ni loose Atkins plus zumba nowadays.. and alang2 dah asik minum Green Tea jek.. why not berGC Tea kan.. dia pun macam teh hijau jek..

Anyway...


Anyway.. back tu my check darah tu.. bagus klinik Rohana and Seripah KT nih.. berhalus doctor Tanya.. and cerita sket2 pasal apa nombor-nombor tu means.. aku ingat sempoi jek ambik darah nih.. but the doctor took the time. Salute doctor.

Anyway.. BP... pakai benda alah macam belt tu letak kat lengan la... memula cam bacaan tinggi but doctor ambik balik, cz dia kata takut mengah masa dating jumpa dia kan.. anyway result BP 146/77... patut 140/90... hehe.. atas sket atas.. but yg dia tengok yang bawah tu ok.. so okla.

RBS and Choletrol tu dia snap sket kat jari.. huhu nyilu. Sekali snap kat hari tengah, dia picit2.. pastu setitil darah kat alat check kolestrol, setitik darah kat alat check paras gula. Pastu bagi kapas beralkohol suruh tekan stop darah. Aku nih takat ambik kat lengan darah tu memang no prob tapi benci sket kalau ambik kat hujung jari. Anyway...

Rbs - sugar level.. 4.9 weheee ok la tu.. kurang amat dari 7.0 :D

Kolestrol plak... ada tinggi la 5.81 vs 5.2..... tapi still controllable lagi tak payah makan ubat kalu camni, but kena berdiet, kawal makanan as well as gaya hidup sehat sket. Wehee.. ya la, aku pun start zumba kan, but I think mmg aku kena turunkan berat. Skrg dalam 86 ke 78 dulu for starters. Anyway, altogether RM45 kena for the 3 tests, doctor suruh mai in 3 months recheck. Will do doc :)

Tu yg aku minat GC Tea tu.. RM150 for 2 months aka 150/60 = RM2.50 macam makan Nasik lemak kosong pagi2 jek. Aku rasa milo dalam tin kat PETRONAS pun dah 2.80. Apa la sket harga GC Tea per day kan.

Ewahh.. aku plak promote lebih2.. tak sabra nak minum GC Tea actually hehe.. semangat :)

Hopefully sampai petang ni. Semangat aku nak try :)

No comments:

Post a Comment