Sunday, April 13, 2014

Atkiners Induksi Fasa 1

Sebenarnya aku dah berATkins lama dah dulu.. time bujang umur dalam 26 tahun gitu. Time tu 72kg.. pergh masa tu pun rasa cam berat giler.. huhu 13 years ago.. time tu Atkins baru dikenali kut..  tapi kebetulan masa tu keja OnG company cover, p la klinik yg bagi geng-geng overweight company masa tu Xenical sambil advise diet Atkins. Kejap je kut dalam sebulan lebih turun jadi 60 kg vavavoom. Memang protein tapi air manis, sos, kicap etc sebat jek.

Fast forward dah 2014... dah kawin anak 3.. baby dah besar baru ade masa for myself. Berat 84.5 kg. Catalyst nak berAtkins balik cz tengok cousin dalam 4 bulan amal ATkins turun 15 kg. Perghh.. If I can get that 84.5 - 15 kg = 69.5 kg pun dah heaven dah. Think 65 kg masa aku nak kawin aka 2004, and 72 kg lepas bersalin anak pertama 2005. Pergh 9 years ago. Anyway, a good thing masa lepas berpantang anak ke 3 2012 lepas dapat jugak 77 kg.

Dah le skrg keja state, asyik outstation, meeting, lawat co and all that translate to food. Dalam setahun 8 lebih kurang usia anak naik lagi 7 kg. Its creeping up and that's why I need to diet.

Skrg pun dah umo 39.. huhu masaallah kesihatan yang aku paling takut, and at this age, I think I can not eat so much nasi and carbo aka disiplin tinggi sket kut.

So google2 jumpa fb Kelab Diet Atkins Malaysia (KDA) and I must say it is a good support group, gambar ahli-ahli yang Berjaya, makanan dan recipe. Siap boleh buat grup wassap so that can support each other.

But I must say yang KDA ni strict sket la berbanding my first Atkins. Ni lagi strict for first stage induction, no carbo at all termasukla nasi, roti, kentang, mee, meehon, kowe teow dsb, kekacang pun takleh termasuk la sayur kekacang eg bendi, kacang panjang etc, tomato no no no... kicap, sos pun tak boleh.. kopi etc etc. Perghhh.... siap kalau boleh no bebawang.. perghh

Air plak kena setiap 25kg = 1 liter so me yang 84.5 kg nih = 3.5 liter la, perghh.. tu yang tak tahan tu aku bukan jenis minum air tho mmg baca somewhere yg minum air banyak pun boleh turun.

Tu yang aku rasa mmg KDA menjadi, pure clean protein (telur, a, sayuran hijau sahaja (sawi, bayam, kangkung).. plus air tu, tu yang jadi kebaboom tu.

Aku hari ni hari ke 8, dah cheat huhu cz weekdays ok la dok sorang2 boleh kawal makan but bila weekends jek with family, ke laut lepas la... anyway, aku makan pun.. 84.5 kg semlm timbang 83.8 kg dah.. ok la tu..

Bila membuang dengan Clenx tea plak, jadi 82.8 kg .. huhu sekilo jugak bahan sisa kan.

So, aku nak teruskan berDA (diet atkins).. well.. if terbabas skali skala why not kan jz jangan buang terus. Aku aim nak at least 80 kg la by 20.5.2014 tu. Asal no more berat biasa aku for the past few years which is 82 kg.

Hopefully by Raya I can get 75 pun ok.. but that's a good time for Atkins actually, mana tau boleh pulun til 70 kg pun dah heaven already. Hubby pun 72 kg jek huhu..

Hmm.. next week need to outstation, hope I can help myself jangan terlebih makan huhuhu...

No comments:

Post a Comment